Dne 15. října 2024 se na Ministerstvu průmyslu a obchodu (MPO) konalo první zasedání Pracovní skupiny na vysoké úrovni zaměřené na podporu a rozvoj sklářského a keramického průmyslu v České republice. Toto setkání přivedlo k jednomu stolu zástupce MPO, Asociace sklářského a keramického průmyslu (ASKP), Ministerstva životního prostředí (MŽP) a CzechTrade, aby diskutovali o zásadních krocích směrem k udržitelnějšímu, konkurenceschopnému a dekarbonizovanému průmyslu, který by obstál nejen na domácí půdě, ale také na evropských a světových trzích.
Jedním z hlavních témat, které zasedání otevřelo, byla Dohoda pro čistý průmysl. Diskuse zahrnovala problematiku systému EU pro obchodování s emisemi (EU ETS) a možného rozšíření Mechanismu úpravy trhu s uhlíkem (CBAM) na výrobce skla, což vyvolalo debaty ohledně dopadů na konkurenceschopnost. Zástupci MPO a ASKP analyzovali dopady emisních povolenek na české sklářské a keramické výrobce a přemýšleli nad možnostmi financování projektů, které by přispěly k dosažení dekarbonizačních cílů. S ohledem na revizi EU ETS, která je aktuálně projednávána ve třetím čtení v Poslanecké sněmovně, byl přijat pozitivní postoj k využití výnosů z emisních povolenek pro financování inovativních nízkouhlíkových technologií. Zástupci MŽP zdůraznili, že Modernizační fond i další dotační programy mohou podpořit sklářské a keramické společnosti v jejich přechodu na nízkouhlíkovou výrobu, což by mělo výrazně pomoci při naplňování evropských environmentálních cílů.
Další klíčovou oblastí diskuze byla podpora nízkouhlíkového skla na domácích i zahraničních trzích. MPO spolu se zástupci CzechTrade vyjádřili svůj zájem o rozvoj nízkouhlíkových technologií a o zvýšení konkurenceschopnosti českých firem vůči zahraničním konkurentům, zejména v kontextu expanze na nové zahraniční trhy. Zástupci CzechTrade prezentovali strategii na příští tři roky, včetně projektů „Nové marketingové modely veletržních účastí v oblasti klíčových technologií 2“ a „Design pro konkurenceschopnost 3“. Tyto projekty cílí na podporu malých a středních podniků a jejich vstup na specializované výstavy a veletrhy. CzechTrade také plánuje rozšířit své zastoupení v zahraničí, včetně otevření kanceláří v San Franciscu a Uzbekistánu, což by mělo pomoci českým firmám v expanzi na klíčových trzích.
Velký důraz byl také kladen na problematiku recyklace, konkrétně na zavedení systémů rozšířené odpovědnosti výrobců ve vztahu k plochému sklu. Prezident ASKP zdůraznil potřebu změny recyklačního systému, aby bylo možné efektivněji sbírat a recyklovat střepy plochého skla. MŽP seznámilo účastníky s aktuálními kroky v této oblasti, přičemž uvedlo, že systém rozšířené odpovědnosti výrobců je nedílnou součástí strategie cirkulární ekonomiky a že je potřeba spolupracovat s dotčenými českými výrobci na optimalizaci recyklačních parametrů. V rámci této diskuze byla zmíněna inspirace tzv. „Holandským modelem“, který by mohl posloužit jako příklad pro efektivní recyklaci a obnovu skla v České republice.
Jednání se rovněž zaměřilo na přípravu konference nazvané „Rozvoj sklářského a keramického průmyslu a řemesla“, plánované na březen 2025. Tato konference by měla poskytnout platformu pro další diskusi a sdílení zkušeností mezi odborníky v oboru, přičemž by se měla zaměřit na otázky energetiky, podpory exportu a prodeje výrobků na světových trzích, včetně Asie, Severní Ameriky a Blízkého východu. Zástupci CzechTrade a MPO vyjádřili svou podporu této iniciativě a plánují spolupráci na přípravě konference, která bude zahrnovat nejen odborníky z řad českých průmyslových firem, ale i zástupce zahraničních trhů a regulačních orgánů.
Setkání bylo zakončeno shodou všech zúčastněných stran na nutnosti pokračující spolupráce mezi MPO, ASKP, MŽP, CzechTrade a dalšími zainteresovanými organizacemi, s cílem vytvořit stabilní a udržitelné prostředí pro český sklářský a keramický průmysl. Tento průmysl hraje klíčovou roli nejen v české ekonomice, ale i v evropském a světovém měřítku, a jeho transformace směrem k ekologicky odpovědnějším a efektivnějším technologiím je zásadním krokem pro budoucí prosperitu a konkurenceschopnost na globálních trzích.